Naaldvilten

In het Uutlid van het museum hangt een wandkleed van de korte afsluitdijk, 100 jaar geleden werd Wieringen aan de vaste wal verbonden door middel van deze dijk.

Het wandkleed is 320 cm breed, de dijk is 3200 km lang. Er hebben 13 vrouwen 3 maanden aan gewerkt.
Dat het goed gelukt is mag blijken uit het feit dat de dames gevraagd zijn ook een wandkleed te maken voor het Afscheidshuis in Westerland, een dorp aan de westkant van Wieringen. Op 25 september is een begin gemaakt.
Het wordt niet één kleed, maar vier kleinere, voorstellende de vier seizoenen van een boom. Elk lid van het museum kan gratis meedoen, een mailtje naar keesirishos@gmail.com is voldoende.
Er wordt elke woensdagmiddag aan gewerkt van 14.00 uur tot 16.00 uur, behalve op 4 en 25 december en 1 januari.
De techniek is naaldvilten waarbij gekleurde wol door middel van een naald met weerhaakjes in de stof geprikt wordt. De techniek was vroeger voorbehouden aan zeelui, die niets anders nodig hadden dan oud zeildoek en uitgeplozen touw (en soms restjes wol) Niets staat dus de heren in de weg om ook aan te sluiten!

Vanaf 1 mei 2024 open van 13.00 uur tot 17.00 uur op:
Vrijdag, Zaterdag en Zondag.

De Kunstuitleen is op afspraak open.
Tineke Montsma: 0613381038

Overige activiteiten